Hva er personas?

Personas (flertall av persona) er fiktive, generaliserte beskrivelser av potensielle kunder.

Hva bør personas inneholde


Personas bør inneholde opplysninger om personaens rolle, mål, utfordringer, bedrift/arbeidsplass, hvor hun søker informasjon, informasjon om bakgrunn (kjønn, alder, utdannelse, sivilstatus).

I tillegg må du gjerne lage en historie for hver persona!

Personas er et levende dokument


Den største feilen du kan gjøre når du lager personas er å legge dem fra deg. Personas bør leve med bedriften! Gjør personas til en del av dagligtalen i bedriften, og gjør jevnlige revisjoner.

Personas i B2B og B2C


En virksomhet som opererer i B2B-markedet lager gjerne personas for en serie av de viktige beslutningstagerne i bedrifter som er potensielle kunder.

En virksomhet som operer i B2C-markedet lager gjerne personas for ulike typer kunder.
Du er her: Markedsordboka.no / Personas