Hva betyr UTM-parameter?

I webstatistikk brukes UTM-parametere til kampanjesporing. Bruken av UTM-parametere ble utbredt med webstatistikk-systemet Google Analytics. Her brukes UTM-parametere primært for å angi detaljer om trafikk fra kampanjer, som kilde, type kampanje og type annonse.

Vanlige UTM-parametere

De vanligste UTM-parameterne er utm_source og utm_medium. I Google Analytics vil disse naturlig dukke opp i kilde/medium-oversikten, en rapport som mange bruker aktivt.

utm_source brukes til å angi kilden for kampanjen. Eksempelvis Google AdWords, FAcebook Ads eller et annet nettsted.
utm_medium brukes til å angi mediumet for kampanjen. Eksempelvis banner, cpc, email.

Eksempel på URL med UTM-parametere

Dette eksempelet er en link til siden eksempel.no, med informasjon om at det er CPC-kampanje fra Facebook:
http://www.eksempel.no/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc

Tips om bruk av UTM-parametere

Bruk alltid små bokstaver. Da unngår du dubletter i rapportene.
Bruk et verktøy for å lage URLer med kampanjesporing. Se dette verktøyet fra Google.
Du er her: Markedsordboka.no / UTM-parameter